De ringaanpak

Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas

Boek De Ringaanpak

 

Direct bestellen?

Ga naar: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/de-ringaanpak-pica

Beschrijvingen van de ringen

Bent u op zoek naar de presentatie van de ringen (dagdeel 2 De Ringaanpak)? Klik dan hier!

Het boek in het kort

De basis van De Ringaanpak, bestaande uit acht concrete stappen vormt, na het begeleiden van vele groepen in het basis -en voortgezet onderwijs,  in deze nieuwe editie (april 2024) nog altijd de rode draad. In deze editie (april 2024) wordt er wel nadrukkelijk meer aandacht besteed aan de context van de groep. Aan welke systemische knoppen kunnen we allemaal draaien om de werksfeer en de sociale veiligheid in de groep te verbeteren?

Waar gaat het verder over?

Iedere (nieuwe) groep doorloopt de welbekende fases van groepsvorming. In de meeste gevallen ontstaan sympathieke, effectieve en veilige groepen, waarin leerlingen zich fijn voelen, samenwerken, fouten durven te maken en initiatief tonen. 

Er zijn echter ook groepen waarin er reden en ruimte is voor negatief leiderschap. In deze groepen is vaker sprake van macht, intimidatie, uitsluiting, ruzie, onrust, roddelen en pesten. Potentiële positieve leiders krijgen geen voet aan de grond. Vanuit de gedachte dat mensen bij een groep willen horen ontwikkelde Barry Redeker een groepsdynamische benadering voor een veilige klas.


In deze herziene editie wordt niet alleen gekeken naar wie welke plek inneemt ten opzichte van de onveiligheid, maar worden nu allerlei betrokken factoren belicht. Welke leiderschapsstijl zien we bij de leraar? In welke context functioneert deze groep? Wat is de voorgeschiedenis van de groep? Voelt deze groep zich eigenlijk wel een groep? Zijn de procedures duidelijk en voorspelbaar? Is er voldoende geïnvesteerd in de groepsvormende periode?


Ook in deze editie wordt het proces van de Ringaanpak helder en praktisch beschreven. Een leraar, specialist, begeleider of trainer heeft zo altijd een voorspelbaar houvast tijdens het groepsproces. Het IPG-model (Integrale Procesbegeleiding voor Groepen) wordt daarnaast toegelicht en toegespitst op het onderwijs. Ook worden terugkerende patronen op school en in de klas herkenbaar en concreet uitgewerkt.



Extra informatie
Omvang: ca. 200 pagina's
ISBN: 9789493336162


Illustraties van Ruud Bijman (www.ruudbijman.nl)
© 2024-2025 – School en Gedrag B.V.