De ringaanpak

Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas

Traject


Wat is een groepstraject De Ringaanpak?

Heeft u te maken met een onveilige of een onrustige groep. Bent u op zoek naar een interventie voor deze groep?

In 3 dagdelen gaat een gespecialiseerde trainer actief aan de slag met de groep en de leraar. School en Gedrag werkt uitsluitend samen met zeer ervaren trainers. De leerlingen worden in toenemende mate eigenaar van het groepsproces. De groepsverantwoordelijkheid neemt daarmee toe. De aanpak zorgt voor een positief groepsdoel en bestaat uit 8 concrete stappen. Het heeft direct effect op de groep en de leraar!

De Ringaanpak in 6 minuten (video, eerste editie De Ringaanpak):


Hoe ziet het begeleidingstraject van een groep eruit?

Na een telefonische intake met de leraar en/of zorgcoördinator komt een gespecialiseerde trainer in de klas. Deze trainer gaat actief aan de slag met de groep.

In drie dagdelen, verdeeld over ongeveer twee of drie weken, wordt gewerkt aan het verleggen van de (negatieve) koers van de groep. Ieder dagdeel heeft een eigen karakter en kenmerkende prioriteiten:

Dagdeel 1: De huidige situatie in kaart brengen en het bepalen van de (positieve) groepswens

Dagdeel 2: De groepsstructuur in kaart brengen en onderzoeken wat er 'onder water' gebeurt.

Dagdeel 3: Het concretiseren van de positieve groepswens en heldere procedures rondom begrenzen en bekrachtigen.

Een goede samenwerking met de leraar staat uiteraard centraal. De leraar wordt bij het proces betrokken en na ieder dagdeel is er een nagesprek. Bruikbare adviezen en belangrijke bevindingen worden vastgelegd in een helder verslag. Na afloop van het traject heeft de leraar concrete handvatten voor het vervolg. De trainer blijft gedurende het schooljaar per telefoon en e-mail bereikbaar.

Wat zeggen anderen over De Ringaanpak?

– ‘We hebben de resultaten met de groep zelf besproken en het bleek dat alle kinderen op één lijn zitten. Ze zijn het erover eens dat het erg goed gaat ………. De meiden hebben nauwelijks meer ruzie en hebben het vooral veel gezelliger.’
L.K, leerkracht groep 8 in Langeraar

– ‘Als ouder van groep 8 wil ik laten weten heel enthousiast te zijn over de bijeenkomsten begin dit schooljaar. Wat een prachtige aanvulling aan het regulier onderwijs, een positieve bijdrage naast theoretische vakken. Voor elk kind. Om goed of beter te functioneren in de maatschappij van de toekomst.
Dat is tenslotte waar we onze kinderen op willen voorbereiden.’

Ouder van leerling groep 8 in Heiloo

– ‘We gaan leuker met elkaar om, gaan leuker met andere klassen om en gaan rustiger naar binnen en naar buiten.’
L.C, leerkracht groep 7 in Nijmegen

– ‘Gisteren heb ik met de kinderen de ringaanpak geëvalueerd. Het overgrote deel van de klas vindt dat de sfeer in de klas vooruit is gegaan.’
K.B, leerkracht groep 7 in Vleuten

– ‘De doelen worden door de kinderen bedacht en ze worden steeds moeilijker. Het is mooi om te zien dat ze zelf aan het werk zijn voor een betere sfeer en werkklimaat.’
J.N, leerkracht groep 7 in Utrecht

– ‘We hebben De Ringaanpak ingezet in een groep op onze school. Na afloop kan ik concluderen dat de begeleiding van het groepsproces ons uiteindelijk meer heeft gebracht dan waar we op hoopten. Het heeft niet alleen de groep, maar ook de leraren, de oudergroep en de school als organisatie in beweging gebracht. Daarmee is het groepsproces nog niet ‘af’, maar is iedereen zich weer extra bewust geworden van eigen invloed en verantwoordelijkheid.’
D.J, directeur basisschool in Culemborg



Wilt u meer informatie of een vrijblijvende offerte ontvangen? 

Klik hier!


Illustraties van Ruud Bijman (www.ruudbijman.nl)
© 2024-2025 – School en Gedrag B.V.